ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene voorwaarden Advocatenkantoor Van den Brûle, verder ook te noemen "het advocatenkantoor"

Artikel 1 Toepasselijkheid

1. De opdracht voor het verrichten van juridische bijstand wordt aangegaan met mr. C.J.M. van den Brûle (hierna: “de advocaat”). Het advocatenkantoor is een eenmanszaak naar Nederlands recht, bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer 27372303.

2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten en aanvullende (vervolg)opdrachten die aan de advocaat worden verstrekt, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Toepassing van andere algemene voorwaarden is uitdrukkelijk uitgesloten.

3. Deze algemene voorwaarden worden mede bedongen ten behoeve van derden, die door de advocaat bij de uitvoering van de opdracht worden ingeschakeld.

Artikel 2 Totstandkoming van de overeenkomst

1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat door de advocaat een opdrachtbevestiging is verstrekt. De opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever (hierna ook te noemen: “cliënt”) aan de advocaat verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.

2. De advocaat zal de opdracht naar beste kunnen uitvoeren en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van advocaten mag worden verwacht.

3. Alle opdrachten worden enkel aanvaard en uitgevoerd door de advocaat, met terzijdestelling/uitsluiting van art. 7:404 BW, art. 7:407 lid 2 en art. 7:409 BW. 4. De uitvoering van verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen.

Artikel 3 Informatie-uitwisseling

1. Cliënt dient zich te allen tijde te vergewissen of verzonden informatie daadwerkelijk door de advocaat is ontvangen. De advocaat mag ervan uitgaan dat e-mail en post aan de cliënt deze in goede orde bereiken. Bij geschillen hierover komt doorslaggevende bewijskracht toe aan het verzendregistratiesysteem van de advocaat.

2. De informatie-uitwisseling vindt in het Nederlands plaats, tenzij anders is afgesproken. De advocaat is niet aansprakelijk voor miscommunicatie als gevolg van het gebruik van een andere taal dan het Nederlands. De advocaat is te allen tijde bevoegd haar communicatie naar derden in het Nederlands te doen plaatsvinden.

3. Onbegrijpelijke communicatie van de cliënt, niet tijdige reactie op verzoeken van de advocaat of het niet bereikbaar zijn van de cliënt leiden ertoe dat de advocaat gerechtigd is naar eigen bevind van zaken te handelen en kan zelfs tot het staken van diens werkzaamheden en eventueel beëindiging van de relatie leiden.

Artikel 4 Derden

1. advocaat zal bij het inschakelen van derden zoveel mogelijk van tevoren overleggen met cliënt en in ieder geval bij de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.

2. De advocaat aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor tekortkomingen van de door hem of haar ingeschakelde derden.

3. Ingeval de door de advocaat ingeschakelde derden hun aansprakelijkheid beperken is de advocaat gerechtigd zonder voorafgaand overleg met cliënt (mede) namens de cliënt een eventuele aansprakelijkheidsbeperking van de zijde van de door haar ingeschakelde derde te aanvaarden.

Artikel 5 Aansprakelijkheid

1. De advocaat is lid van de Nederlandse Orde van Advocaten. Conform de instructies van de Nederlandse Orde van Advocaten heeft de advocaat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, die voldoet aan de gestelde eisen.

2. De aansprakelijkheid voor schade, geleden in het kader van de uitvoering van de opdracht, is beperkt tot het maximale bedrag dat gedekt is door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, met inbegrip van het eigen risico dat de advocaat in verband met die verzekering draagt.

3. Indien en voor zover geen uitkering mocht plaatsvinden krachtens genoemde verzekering is iedere aansprakelijkheid van de advocaat beperkt tot het bedrag van het in rekening gebrachte honorarium.

4. Een kopie van de polis van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering ligt ter inzage op het advocatenkantoor.

5. Behoudens grove nalatigheid of opzet vrijwaart opdrachtgever de advocaat van aanspraken van derden, die op enigerlei wijze samenhangen met de werkzaamheden voor de opdrachtgever verricht.

Artikel 6 Toevoeging en Declaratie

1. Wanneer het inkomen van de cliënt ligt onder de inkomens- en vermogensnormen die in het kader van de Wet op de Rechtsbijstand zijn vastgesteld, komt de cliënt (mogelijk) in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

2. Indien mogelijk zal de advocaat rechtsbijstand verlenen op basis van gesubsidieerde rechtsbijstand (toevoeging), afgegeven door de Raad voor Rechtsbijstand, tenzij in overleg met de cliënt een voor cliënt gunstiger prijsafspraak wordt gemaakt.

3. Indien de rechtsbijstand wordt verleend op basis van een toevoeging, dan wordt de eventueel door de Raad voor Rechtsbijstand vastgestelde eigen bijdrage als voorschot aan de cliënt in rekening gebracht.

4. Cliënt verklaart ermee bekend te zijn dat indien namens hem een toevoeging wordt aangevraagd bij de Raad voor Rechtsbijstand deze ter uitvoering van haar wettelijke taak informatie over hem en eventueel zijn partner, kan en zal opvragen bij de overheidsdiensten zoals de gemeentelijke basisadministratie en belastingdienst.

5. Mocht de aanvraag toevoeging worden afgewezen dan is de cliënt gehouden voor de reeds verrichte werkzaamheden het uurtarief van de behandelend advocaat te voldoen. Dit uurtarief blijft van toepassing op de in die zaak nog te verrichten werkzaamheden. Dit geldt ook indien de toevoeging met terugwerkende kracht achteraf wordt ingetrokken door de Raad voor Rechtsbijstand omdat later is komen vast te staan dat het inkomen de inkomensgrenzen overstijgt of het door het resultaat van de zaak het vermogen 50% van het heffingvrije vermogen te boven gaat.

6. De cliënt stelt de advocaat direct op de hoogte van de wijziging in zijn inkomens- en vermogenspositie, zulks in verband met de (her)beoordeling van de financiële draagkracht. Laat cliënt dit na, dan kan hij aan het einde van de zaak zich er niet jegens de advocaat op beroepen dat hij voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking had kunnen komen.

7. Werkzaamheden worden verricht tegen een door de advocaat en de cliënt overeengekomen uurtarief in Euro te voldoen.

8. Het uurtarief wordt vermeerderd met de naar de wet verschuldigde omzetbelasting.

9. Voor het verrichten van werkzaamheden kan voldoening van een voorschotdeclaratie worden verlangd. Verrichte werkzaamheden kunnen tussentijds worden afgedeclareerd.

10. In overleg met de cliënt kan mogelijk een vaste prijsafspraak worden gemaakt.

11. Kosten van derden, zoals griffierecht, deurwaarderskosten, taxen, aktes en uittreksels worden aan de cliënt doorberekend.

12. Betaling door cliënt dient te geschieden binnen de in de factuur vermelde termijn op een door de advocaat aan te geven wijze.

13. Bij overschrijding van deze termijn is cliënt van rechtswege in verzuim en is cliënt een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente ex. artikel 6:119a en 6:120 BW. De cliënt is tevens alle (buiten)gerechtelijke kosten verschuldigd, die noodzakelijk zijn om de gedeclareerde bedragen te incasseren.

14. De advocaat is gerechtigd de werkzaamheden voor de cliënt op te schorten, indien een declaratie langer dan dertig dagen onbetaald openstaat. De behandelend advocaat doet daarvan binnen redelijke termijn schriftelijk mededeling aan de cliënt.

15. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn cliënten hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag c.a.

Artikel 7 Gelden van derden

1. Advocatenkantoor Van den Brûle heeft geen aparte bankrekening voor het beheer van gelden van derden. Het advocatenkantoor zal geen gelden ontvangen voor cliënten of derden.

Artikel 8 Sluiting en archivering van dossiers

1. Van de sluiting van een dossier wordt schriftelijk bericht gedaan aan de cliënt. Na de sluiting blijft het dossier tenminste vijf jaar bewaard, waarna het de advocaat vrij staat het dossier te vernietigen.

2. Na sluiting van het dossier wordt cliënt zelf verantwoordelijk voor de bewaring van zijn rechten door tijdige en herhaaldelijke stuiting van de verjaringstermijn. De advocaat heeft dienaangaande na sluiting van het dossier geen taak of verantwoordelijkheid.

Artikel 9. Klachtenregeling

1. Indien sprake is van een klacht dient de opdrachtgever/cliënt de kantoorklachtenregeling te volgen, welke is gepubliceerd op de website van het advocatenkantoor.

2. Opdrachtgever/cliënt dient eventuele klachten over de advocaat kenbaar te maken binnen zes maanden nadat hij bekend was of redelijkerwijs kon zijn met de feiten waarop hij zijn klachten baseert.

Artikel 10 Toepasselijk recht/bevoegde geschillencommissie

1. De rechtsverhouding tussen de advocaat en de opdrachtgever/cliënt is onderworpen aan Nederlands recht.

2. Geschillen die uit die rechtsverhouding voortvloeien, zullen - voor zover deze niet aan de Geschillencommissie Advocatuur kunnen worden voorgelegd - uitsluitend worden beslist door de bevoegde rechter te Den Haag.

Den Haag, april 2022